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삼성패션연구소는 2020년을 마감하며 패션 10대 이슈를 발표했다.
1. 2020년 패션 10대 이슈 첫째 : 비대면 사회
2020년 패션업계는 코로나로 인해 초토화됐다. 장기화된 불황과 소비심리 위축으로 내수경제에 기반한 패션업이 어려울 것이라는 전망에 전세계적인 바이러스 사태까지 더해지며, 패션업계는 직격탄을 맞았다.
많은 사람이 몰리는 곳을 기피하는 현상이 증가함에 따라 백화점과 복합쇼핑몰의 매출 하락이 이어졌고, 올 상반기 패션업계의 매출은 예년의 절반 수준에 그쳤다.
2. 2020년 패션 10대 이슈 둘째 : 슬기로운 ‘집콕’ 생활
예기치 않은 생활 패턴의 변화는 ‘집’이라는 공간의 의미와 중요성을 새삼 돌이켜보는 계기가 됐다. 외부 활동을 최소화하고, 재택근무가 확산되면서 집은 휴식과 가족의 공간에서 라이프스타일의 핵심으로 그 역할과 위상이 달라지고 있다.
삶의 질을 높여줄 수 있는 가구와 인테리어에 대한 관심이 증가하고, 편안한 #앳홈스타일이 확대되면서 맨투맨, 조거팬츠, 카디건 등이 인기를 끌며 라운지웨어 카테고리가 크게 성장했다.
재택 근무가 일상화되면서 상반신을 강조하는 키보드 드레싱(Keyboard Dressing), 웨이스트업 스타일(Waist-up Style) 등 새로운 트렌드도 떠올랐다. 상대적으로 불편한 데님이나 특별한 날을 위한 외출복 수요는 줄어들며 TPO의 변화도 확실하게 보여졌다.
3. 2020년 패션 10대 이슈 셋째 : 이커머스로의 소비축 이동
오프라인 매출은 줄어드는데 비해 온라인은 가파른 성장세를 보였다. 통계청 자료에 따르면 올 3분기 누적 패션 소매판매액은 전년 동기 대비 잡화 -23%, 의류 -17%를 기록하며 타 카테고리 대비 큰 폭으로 감소했다.
반면 온라인에서의 패션 거래는 꾸준히 증가하여 전체 패션 판매액의 30%에 달하는 등 패션 소비의 중심 축이 온라인으로 이동하는 현상이 뚜렷하게 나타났다. 코로나19 이후 40대 이상 소비자들의 이커머스 활용률도 높아지면서 전 연령층에 걸쳐 온라인 전환이 가속화되고 있다.
4. 2020년 패션 10대 이슈 넷째 : 기존 규칙의 아웃
코로나19가 촉발한 변화는 기존의 질서나 규칙을 무시하는 새로운 방향성, 뉴노멀을 구축했다. 패션업계에서도 마스크가 패션 아이템 영역에 편입된 것만큼이나 파격적인 변화들이 보여졌다.
우선, 계절 변화나 특별한 TPO에 맞추어 목적성 구매를 하던 패션 쇼핑의 주요 요인이 크게 줄어들었다. 집콕 생활과 유연화된 근무 형태로 인해 남성정장이나 출근복 중심 마켓이 큰 타격을 입었으며, 캐주얼 TPO가 부상함에 따라 다양한 상황에서 활용도가 높은 에센셜 아이템이나 시즌리스 아이템이 주목을 받게 됐다.
통상적으로 백화점 MD개편 시기에 맞춘 신규 브랜드 론칭 스케줄에도 변화가 일어났다. 온라인 기반의 브랜드 론칭이 잦아지면서 관행처럼 여겨졌던 론칭 시기가 무색해 졌으며, 핵심 역량을 담은 단일 아이템만을 선보이는 모노브랜드가 증가하는 등 패션 진입장벽 또한 낮아졌다.
5. 2020년 패션 10대 이슈 다섯째 : 스포츠웨어의 일상화
물리적 접촉과 밀집 지역을 기피하는 경향이 두드러지면서 한적한 곳에서 청정 스포츠를 즐기고자 하는 소비자의 니즈가 강하게 나타났다. 장년층 산악 모임이 주도했던 기존의 등산 문화 대신 혼자 산을 찾는 ‘혼산’, 자동차를 이용한 캠핑 ‘차박’이 트렌드로 부상하면서 아웃도어 브랜드의 재도약을 가능케했다.
달라진 아웃도어 액티비티는 레깅스와 맨투맨, 플리스 아우터 등 데일리룩으로 활용 가능한 차림새로 등산룩의 변화를 이끌었고, 여성 피트니스 브랜드의 성장을 이끈 히트 아이템 레깅스가 MZ세대의 등산룩으로 등장하며 화제와 논란의 중심에 서기도 했다.
6. 2020년 패션 10대 이슈 여섯째 : 소비는 곧 투자
소비의 개념 변화도 올해의 중요한 키워드 중 하나이다. 코로나19로 인한 장기화된 경기 불황으로 향후에도 재산적 가치를 유지해 줄, 리세일이 가능한 아이템을 구입하는 사례가 증가하고 있다.
올 한해 당근마켓, 번개장터 등 급성장한 리세일 플랫폼은 필수 생활 플랫폼으로 자리잡으며 간과할 수 없는 영역이 되어가고 있다. 앞으로 소비를 통한 머니 게임을 즐기는 소비자들은 더욱 증가할 것이다.
7. 2020년 패션 10대 이슈 일곱째 : 플랫폼 패권주의
패션에서 온라인 채널의 영향력이 커지면서, 온라인 플랫폼을 선점하기 위한 경쟁이 더욱 치열해지고 있다. 네이버, 카카오 등 주요 온라인 플랫폼들은 검색-쇼핑-결제-콘텐츠의 선순환을 통해 쇼핑 생태계를 구축하며 올해 3분기에 역대 최대 실적을 달성했다.
삼성패션연구소 자체 소비자 조사 결과를 보면 10대 소비자의 경우 플랫폼을 구입 브랜드로 인지하는 경향을 보였다. 이렇듯 플랫폼의 영향력이 확대되면서 지그재그, 에이블리, 무신사, 브랜디, W컨셉 등 주요 플랫폼 간 패션 플랫폼 패권 경쟁은 더욱 심화될 전망이다.
8. 2020년 패션 10대 이슈 여덟째 : 서스테이너블 패션의 도약
대량소비시대의 몰락이 예견되고 있는 가운데, 코로나19를 기점으로 리세일 비즈니스가 활성화되는 것은 물론, 자원의 재활용을 비롯한 서스테이너블 이슈는 더욱 크게 강조되는 분위기이다.
그간 글로벌 패션 업체들의 지속가능한 패션에 대한 고민이 우리 보다 훨씬 앞서 왔다면 국내 패션 업체들은 중요성은 인지하면서도 다소 소극적이고 간접적인 방식으로 접근해 온 것이 사실이다. 하지만 올해는 국내 패션 기업들도 지속가능 패션을 주요 화두로 들고 나왔다.
필환경 시대, 패션 브랜드에 있어 서스테이너블은 이제 선택이 아닌 필수가 됐다.
9. 2020년 패션 10대 이슈 아홉째 : 런웨이의 종말
록다운으로 인해 올 가을겨울 시즌 패션위크가 파행됐다. 밀라노 컬렉션은 무관중으로 진행됐고, 런던 컬렉션은 실제 쇼 대신 디지털 스트리밍과 디지털 기반의 룩북으로 대체되며 50년 동안 유럽 중심으로 이어져왔던 런웨이 중심 패션위크가 크게 흔들렸다.
대량소비를 이끌고 파행적 생산 스케줄을 양산한다는 비판을 받아오던 패션위크의 당위성 문제와 맞물려 물리적 런웨이의 중단은 패션업계의 중요한 이슈로 떠올랐다.
10. 2020년 패션 10대 이슈 열째 : Z세대 중심으로 재편되는 패션 마켓
올해 코로나19 여파로 특히 고전하고 있는 패션업계에서는 비대면 소비의 가속화로 에이블리, 지그재그, 브랜디 등 온라인 기반 패션 스타트업이 소비 침체가 무색할 정도로 성장 중이다. 모바일 빅데이터 플랫폼 기업 아이지에이웍스가 발표한 패션 앱 사용자 순위를 보면 에이블리(1위), 지그재그(2위), 무신사(3위), 브랜디(4위)가 TOP 브랜드에 이름을 올렸다.
공교롭게도 이는 닐슨코리아에서 발표한 연령대별 인기 앱 중 10대와 20대가 많이 쓰는 쇼핑 앱과 일치한다. 이들 앱은 특정 품목에 대한 전문성과 맞춤화를 기반으로 스토리와 콘텐츠를 앞세워 자연스러운 소통과 참여를 통해 습관적 이용을 유도하고 있다는 공통점이 있다.
사회 전반에 영향을 미치는 트렌드는 모두 MZ세대에게서 나오는데, Z세대의 마이크로 트렌드가 주류 트렌드로 진화하는 데 걸리는 시간은 평균 1년이라고 한다. 이렇듯 소비자로서 Z세대의 영향력과 파급력이 막대해지면서 많은 기업들이 미래 산업 트렌드의 중심으로 급부상할 Z세대를 주목하고 있다.
"오프라인에서 온라인으로의 패션산업 변화는 이미 예견되었고, 일어나고 있던 일이지만, 코로나19로 인해 그 속도가 무척이나 빨라진것 같습니다.
여러분이 가장 잘 사용하는 온라인 패션 플랫폼은 무엇인가요?"
2021.01.11 - [패션과 시계] - 패션디자이너 세계 Top 10
The Samsung Fashion Institute announced the top 10 issues in the fashion industry, ending the year 2020.
1. Untact Society
In 2020, the fashion industry was devastated by the COVID-19. The fashion industry was directly hit by the global virus crisis, adding to the prospect that the prolonged recession and weak consumer sentiment will make it difficult for the fashion industry based on the domestic economy.
The increase in the number of people avoiding crowded places has led to a decline in sales at department stores and shopping malls, and sales in the fashion industry in the first half of this year were only half that of previous years.
2. Nearby 'Home': Wise 'Home-Work' Life
Unexpected changes in life patterns have served as an opportunity to reflect on the meaning and importance of a space called “home.” As external activities are minimized and telecommuting is spreading, the role and status of homes are changing as the core of lifestyle in rest and family space.
As interest in furniture and interior that can improve the quality of life has increased, and comfortable #at-home styles have expanded, sweatshirts, jogger pants, and cardigans have become popular, and the loungewear category has grown significantly.
As telecommuting became common, new trends such as keyboard dressing and waist-up style have also emerged. The demand for outdoor clothing for relatively uncomfortable denim and special occasions has decreased, and the change in TPO has also been evident.
3. E-Commerce Pivoting
While offline sales have declined this year, online sales have shown rapid growth. According to data from the National Statistical Office, cumulative fashion retail sales in the third quarter of this year fell sharply compared to other categories, recording -23% of miscellaneous goods and -17% of clothing compared to the same period last year.
On the other hand, online fashion transactions have steadily increased, accounting for 30% of total fashion sales, showing a clear shift in the focus of fashion consumption online. Since COVID-19, e-commerce utilization among consumers in their 40s and older have also increased, accelerating online transition across all age groups.
4. X-out The Rule
The changes triggered by COVID-19 have built a new direction, New Normal, that ignores existing order or rules. In the fashion industry, there have been dramatic changes as masks have been incorporated into the fashion item field.
The main factors of fashion shopping, which used to make purposeful purchases in line with seasonal changes or special TPO, have decreased significantly, and the schedule for launching new brands has usually changed in line with the time of the department store MD reform. As online-based brand launches become more frequent, the launch period, which was considered a practice, has been overshadowed, and fashion entry barriers have also been lowered, with more mono brands showcasing only single items containing core capabilities.
5. Activewear Everyday: The Daily Life of Sports Wear
With physical contact and a tendency to avoid dense areas, the need for consumers to enjoy clean sports in a quiet place has emerged. Instead of the existing hiking culture led by the senior mountain group, “Honsan” visiting mountains alone and camping “Chabak” using cars have emerged as trends, making it possible for the outdoor brand to make a comeback.
6. Money Game of Shopper
Changing the concept of consumption is another important keyword of the year. Due to the prolonged economic recession caused by COVID-19, more and more people are buying items that can be re-sold to maintain their property values in the future.
7. Platform Hegemony
As the influence of online channels grows in fashion, the competition to preempt online platforms is getting fiercer. Major online platforms such as Naver and Kakao have achieved record-high performance in the third quarter of this year by establishing a shopping ecosystem through a virtuous cycle of search, shopping, payment, and content.
According to the results of the Samsung Fashion Institute's consumer survey, teenagers tend to recognize the platform as a brand to purchase. As the platform's influence expands, competition for fashion platform hegemony among major platforms such as Zigzag, Ably, Musinsa, Brandy, and W Concept is expected to intensify.
8. Long-life Fashion
Amid the expected collapse of the mass consumption era, the resale business will be activated starting with COVID-19, and the suspension issues, including the recycling of resources, are more emphasized.
If global fashion companies' concerns about sustainable fashion have been far ahead of us, domestic fashion companies have indeed approached them in a somewhat passive and indirect manner while recognizing the importance. However, this year, Korean fashion companies have also come up with sustainable fashion as a major topic.
For fashion brands, sustainability is now a must, not an option.
9. End of Runway
Lockdowns have destroyed this fall and winter season's fashion week. The Milan collection was carried out without a hitch, and the London collection was replaced by digital streaming and digital-based look books instead of actual shows, and the runway-oriented fashion week, which has been centered around Europe for 50 years, was shaken.
The suspension of physical runways has emerged as an important issue in the fashion industry, in line with the issue of the legitimacy of Fashion Week, which has been criticized for leading mass consumption and producing disruptive production schedules.
10. D2Z (Direct to Gen Z)
In the fashion industry, which has been struggling especially in the aftermath of COVID-19, online-based fashion startups are growing to the point where consumption stagnation is overshadowed by the acceleration of non-face-to-face consumption. According to the ranking of fashion app users released by mobile big data platform company IGAWorks, Ably (1st), Zigzag (2nd), Musinsa (3rd), and Brandy (4th) were listed on TOP brands.
Coincidentally, this is consistent with the shopping app that is frequently used by teenagers and people in their 20s among popular apps by age group Nielsen Korea.
All trends that affect society as a whole come from the MZ generation, and the average time it takes for the Z generation's micro-trend to evolve into a mainstream trend is one year. As the influence and influence of Generation Z has become enormous as consumers, many companies are paying attention to Generation Z, which will rapidly emerge as the center of future industry trends.
"COVID-19 destroyed the offline distribution-based fashion industry in Korea.
How is the situation in your country's fashion industry?
The change in the fashion industry from offline to online was probably expected. COVID-19 has only caused the change to occur more radical and faster, right?
Then, would you tell me in the comments which fashion platform is the hottest in your country?"
source: (Fashion Journal & Textile Life, www.okfashion.co.kr)
original: www.okfashion.co.kr/detail.php?number=55717&thread=81r14r01
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